Requiem for Radio: Full Quiet Flutter
interactive performance for human bodies, electrons, and radio waves.
(scroll down for 12 minute excerpt of video documentation)

 

Requiem for Radio: Full Quiet Flutter is an interactive performance for human bodies, electrons, and radio waves. Architecture, technology, history, and the human body come together in this near-supernatural conjuring of the spirits of the Radio Canada International (RCI) shortwave towers.
This performance is a requiem for the Radio Canada International shortwave site that was located near the border of New Brunswick and Nova Scotia and transmitted shortwave radio around the world from 1944 to 2014.

The performance is structured around an interactive installation that involves 13 towers with copper capacitance sensors positioned around the space to create a scale model of the recently demolished RCI site. Each tower is dedicated to one of the radio towers that stood there, and when touched it triggers a contact microphone recording made of that tower before the demolition.

Among other elements, the performance also involves a theremin sending control voltage to trigger ghostly images of the towers and the sounds that they once made, thus allowing performers to play the ghosts of the radio towers with radio waves. The performance also includes performances on saxophone and cello with cow bone played through a 1938 Marconi tube radio, as well as a 5 channel electroacoustic work composed to be transmitted from 5 separate shortwave transmission sites around the world, that we will be tuning in to on 5 separate shortwave radios in the performance space, in order to recombine the composition.

Structured with 13 movements for the 13 radio towers, the performance follows the format of a traditional requiem, which normally has only 12 movements, however a 13th movement is added here in movement 0 as a nod to the use of binary data in much of the computer coding.
RFR FQF is a larger body of work with five separate components :

    1.     Requiem for Radio: Pulse Decay (solo performance for theremin triggering audio and images of radio towers)
    2.    Requiem for Radio: New Dead Zones (interactive installation - scale model of RCI radio tower site triggering audio)
    3.    Requiem for Radio: Radio Cowers (cello played with bow made from cow bone, pedals, and 1938 Marconi shortwave radio)
    4.    Requiem for Radio: Deviant Receptions (international shortwave simulcast for 5 transmission sites)

    5.    Requiem for Radio: Full Quiet Flutter (performance that integrates theprevious four elements and more)

-•- -•-- •-• •• •
Requiem for Radio : Full Quiet Flutter est une performance interactive pour corps humains, électrons et ondes radio. Architecture, technologie, histoire et corps s’allient dans cette conjuration quasi surnaturelle des esprits des tours à ondes courtes de Radio Canada International (RCI).
Construite sous la forme d’un requiem, cette performance est dédiée au site de transmission de Radio Canada International à la frontière du Nouveau-Brunswick et de la Nouvelle-Écosse d’où étaient transmises autour du monde des émissions de radio sur ondes courtes de 1944 à 2014.

La performance évolue autour d’une installation interactive formée de 13 tours garnies de capteurs sensoriels à capacitance en cuivre. Chacun de ces éléments, dispersés sur la scène de manière à créer une réplique à l’échelle du site récemment détruit de RCI, est dédié à une des tours anciennement érigées. Y toucher déclenche un enregistrement spécifique de chaque tour réalisé sur place (à l’aide de microphones-contact) avant la démolition du site.

Parmi les éléments de ce décor interactif se trouve un thérémine trafiqué de manière à contrôler, par l’envoi de différents voltages des images fantômes des tours, et les sons qu’elles faisaient, permettant aux artistes d’activer des réminiscences grâce à des ondes radio. La performance inclut aussi du saxophone et du violoncelle (à l’archet fait en os de vache) dont le son est diffusé par le biais d’une antique Marconi à tube cathodique datant de 1938, ce à quoi s’additionne une œuvre électroacoustique à cinq pistes composée pour être transmise à partir de cinq sites de transmission à ondes courtes répartis de par le monde. Cette œuvre originale sera par ailleurs reconstruite durant la performance live en syntonisant cinq authentiques radios sur scène.

Structured with 13 movements for the 13 radio towers, the performance follows the format of a traditional requiem, which normally has only 12 movements, however a 13th movement is added here in movement 0 as a nod to the use of binary data in much of the computer coding.

RFR : FQF est une œuvre d’art à grande échelle formée de 5 composantes :

    1.    Requiem for Radio : Pulse Decay (solo de thérémine déclenchant des sons et des images des tours de radio)
    2.    Requiem for Radio : New Dead Zones (installation interactive déclenchant des sons formant une réplique à l’échelle des tours sur le site de RCI)
    3.    Requiem for Radio : Radio Cowers (solo de violoncelle impliquant un archet réalisé à partir d’un os de vache et d’une radio à ondes courtes Marconi)
    4.    Requiem for Radio : Deviant Receptions (diffusion internationale simultanée de portions d’une œuvre à partir de 5 sites de transmission d’ondes courtes)
    5.    Requiem for Radio : Full Quiet Flutter (performance combinant les quatre éléments précédents)